برگزاری فعالیتها و جشنواره های فرهنگی همراه با برنامه های متنوع و جذاب و ایجاد تسهیلات برای حضور و مشارکت سرمایه گذاران و بخش خصوصی تاثیر مثبت و معنی داری بر رشد گردشگری و برندسازی مقصد گردشگری دارد . فرهنگ نقش اساسی در تبیین رفتارهای ملل مختلف داشته و یکی از جاذبه های اصلی گردشگری محسوب می شود و نمی توان مرز قابل تصوری برای محدوده آن ترسیم نمود . شهر¬ سمنان از جذابیت¬ های فرهنگی در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی برخوردار است که قابلیت معرفی و رشد در سطح جهانی و حتی برند مقصد گردشگری را دارد که البته اخیراً و به صورت محدود مورد توجه فعالان و مسئولین در صنعت گردشگری فرهنگی قرار گرفته است . زماني كه يك جامعه به يك مقصد گردشگري تبديل مي شود، كيفيت زندگي و نظام هاي ارزشي و آداب و سنن تحت تأثير قرار مي گيرد . بنابراین با برنامه ریزی دقیق و راهبردی می توان با بهره گیری از مزیتهای فرهنگی و برگزاری رویدادها و انواع مراسم ورزشي ، فرهنگی و هنري، تصویر ذهنی منطقه را بهبود بخشید. قرار گیری در مسیر حرم حضرت معصومه (س) تا حرم امام رضا (ع) و عبور میلیونی زائران و گردشگران از این مسیر در ایام تعطیلات و طول سال و حضور اين گردشگران و زائران با فرهنگ ها و عقايد مختلف از يك سو و حضور سرمايه گذاران و بخش هاي مختلف گردشگري مناطق همجوار و همچنین توجه به داشته های فرهنگی و تکیه بر مناسبات فرهنگی خاص بویژه فولکلور یا فرهنگ عامه مانند مراسم خاص جشن و سرور و عزاداری ، ازدواج ، مراسم چهارشنبه سوري ،عيد نوروز، مراسم و آئين هاي سيزده بدر، آئین شب یلدا ، برنامه های آئینی محرم ، برنامه های نذری و بازیهای بومی محلی همگي زمينه ها و فرصت هايي هستند كه مي توان از اين فرصت ها با ارائه راهکارهای علمی و عملی یک برند موفق گردشگری مقصد همراه با آرم و شعار تبلیغاتی و تصویری که در ذهن گردشگر ایجاد می¬ کند، را به وجود آورد.
علی اکبر بنی اسدی
کارشناسی ارشد مدیریت ، . Ak.baniasadi@gmail.com
